الرئيسية / فكر وفلسفة / بصغة المؤنث / إستيل فيرارز: الاعتراف والسلطة

إستيل فيرارز: الاعتراف والسلطة

ترجمة وتقديم: كمال بومنير


إستيل فيرارز Estelle Ferrarese فيلسوفة فرنسية معاصرة، من مواليد عام 1973،تشغل حاليا منصب أستاذة محاضرة بجامعة ستراسبورغ Strasbourg، وأستاذة زائرة في العديد من الجامعات الأمريكية والألمانية والإيطالية.كان موضوع رسالتها للدكتوراه حول الفكر السياسي عند يورغن هابرماس. انصب اهتمام إستيل فيرارز على العديد من المجالات الفلسفية، منها على وجه الخصوص:الفلسفة الأخلاقية والسياسية والنظرية النقدية والفضاء العمومي والديمقراطية ونظريات الاعتراف، وترجمت العديد من كتابات الفيلسوفة الأمريكية نانسي فريزر. من بين أعمالها: “نيكلاس لوهمان، مدخل” 2007، “إتيقا وسياسة الفضاء العمومي. هابرماس والنقاش” 2013، “ما الاعتراف؟” بالاشتراك مع آخرين 2013، “العلوم الاجتماعية والالتزام” بالاشتراك مع آخرين 2003، “أشكال الحياة: من البيولوجي إلى الاجتماعي” 2018 بالاشتراك مع آخرين، “هشاشة هموم الآخرين: ثيودور أدورنو والاهتمام” 2018. 

النص:


أوّدُ أن أثبت أنّ للتفكير في موضوع الاعتراف La reconnaissance ، من جهة قبول فكرة افتراض تشكّل الذات ضمن علاقات الاعتراف، دلالتان نظريتان متميزتان يمكن أن تعزز إحداهما الأخرى: من جهة، أنّ علاقة الاعتراف هي دائمًا علاقةٌ مرتبطةٌ بالسلطة؛ ومن ناحية أخرى، أنّ فعل الاعتراف هو فعل من النوع الأدائي Performatif. والحالُ أنّ موضوع السلطة Le pouvoir قد يبدو واضحا مادام أنّ فكرة الاعتراف تظهر في معظم تغيراتها مرتبطة بالصراعات الاجتماعية. ولكن ومع ذلك، من السهل أن نرى أنّ الدافع للسلطة يختفي عندما يتعلق الأمر بجعل الاعتراف أكثر من عنصر في نظرية المجتمع، أي كحافز أو دافع لمفهوم العدالة أو أداة شرعنة سياسة ما Légitimation d’une politique. في مقابل هذه المقاربات، فإن أطروحة هذه المقالة تقوم على فكرة أساسية وهي أنّه لا يمكن الفصل بين الاعتراف والسلطة، ولكن من دون أن تكون السلطة هي واقع الاعتراف ولا أن يكون الاعتراف مفهوما خاطئا بالنظر إلى كونه حدسا معياريا. لذلك سأحاول أن أدافع عن فكرة تستند بشكل أساسي على نظرية أكسل هونيث، ولكن من دون أن تنطبق على نظريات الاعتراف الأخرى. والحقُ أنّ لحججي مصدُرها في افتراضات هذا المفهوم ذاته بقدر ما يرتبط بالتفكير الهيغلي وبحسب الانعطاف من خلال نظرية جورج هربرت ميد. 
ليس من شك أنّ الحديث عن مبدأ الهشاشة على المستوى التأسيسي أمر أساسي لفكرة الاعتراف القائلة بأنه حينما لا تحقق الذاتُ هذا الاعتراف لن تكون قادرةً على تطوير علاقة سليمة مع ذاتها. وبعبارة أخرى، وبحسب ما ذهبت إليه نظريات الاعتراف، يصبح هذا الفرد تابعا للآخر. معلومٌ أنّ يورغن هابرماس وشارلز تايلور وبول ريكور وأرنست توغندات وأكسل هونيث كانوا قد استندوا إلى فكرة تحقيق الفرد لذاته عن طريق التنشئة الاجتماعية التي طورها جورج هربرت ميد، بحيث تتشكل الذاتُ-وفق هذا المنظور-ضمن شروط الاعتراف التذاوتي Reconnaissance intersubjective ومن خلال عملية التذاوت. وهذا ما سيؤدي في آخر المطاف إلى استقرار هوية الفرد ضمن علاقات الاعتراف المتبادل، نظرا لحاجة كل واحد منا إلى اعتراف الآخر ودفعا للضرر الذي قد يصيبنا بسبب نكران هذا الاعتراف. هذا، وإنه لمن المناسب أن نشير هنا إلى أن فلاسفة الاعتراف كانوا قد أعادوا صياغة جادة لنظرية جورج هربرت ميد بغية استخلاص فكرة التذاوت لأنه، وبحسب ما يعتقد هذا الأخير، عندما تبرز الذاتُ يصبح وجود تجربة الآخر أمرا ضروريا. ومع ذلك، فإن تجربة الآخر تستبطن دائما تقديرات المجتمع التي تتحقق من خلال تشكل “الأنا” بغية “تمثيل الجماعة”، وهذا ما يمكن أن يتم حقا من خلال الذات لا بطريقة مباشرة بل بطريقة غير مباشرة، من خلال وجهات نظر الآخرين الذين ينتمون إلى الفئة الاجتماعية نفسها أو بحسب وجهة نظر المعّممة لكل الفئة الاجتماعية التي تنتمي إليها هذه الذاتث. ضمن هذا السياق تجدر الإشارة إلى أنّ الدافع إلى ذلك بحسب ما اعتقد هو ما استبعدته نظرياتُ الاعتراف الحالية التي اكتفت بعلاقة من نوع (أنا-أنت) فيما يخص التفكير في موضوع الاعتراف.

Estelle Ferrarese, « Performativité, pouvoir, vulnérabilité. À propos de quelques immanquables corrélats de l’idée de reconnaissance » in La reconnaissance aujourd’hui. Sous la (dir) de Alain Caillé et Christian Lazzeri, Paris, CNRS éditions, 2009, pp 303-304.

شاهد أيضاً

بين عيد الفلسفة وعيد الاستقلال

عز العرب لحكيم بناني عز العرب لحكيم بناني كنت أتمنّى أن أحتفي باليوم العالمي للفلسفة، …

تعليق واحد

  1. Ang II impairs endothelial-dependent relax- ation, through AT1R, increasing creation of ROS in the vasculature that reacts with bioavailable NO to contrive peroxinitrite 40,141]. Cannabis treatment was associated with a number of different, but commonly observed adverse effects including dizziness, headache, fatigue, nausea, feeling пїЅtoo highпїЅ, and throat irritation. We talk about the environmental and genetic elements that in uence cardiac illness in these two groups of sufferers herbs mopar buy 30caps evecare overnight delivery.
    Singlet oxygen (1∆g) generation from coproporphyrin in Propionibacterium acnes on irradiation. Hush-hush insurers also once in a blue moon reimburse exercise services (Manning and Barondess 1996, 61). Although the symptom of orthostatic lightheaded have been unable to reside alone, and forty% had been in long-term care ness has a comparatively excessive specifcity, it seems to have low amenities (Hely et al jb herbals discount 60caps virility pills otc. Sonogram of the right (arrowheads) and renal cysts (arrow) are seen in an upper kidney exhibiting quite a few cysts of various sizes (arrows). It is of the utmost worth that no medication be administered to colonies when there is a stake of contaminating the honey crop. Difficulties in identifying the pancreas The series of images shown above were obtained at the mercy of fantasy scanning condi- tions a better life pain treatment center golden valley az discount voltarol 100 mg amex. The consumable statement is that reducing nasal redness may mitigate symptoms of snoring and OSA as pretentiously as daytime fatigue and sleepiness, according to at least the same observe. None of the covariates or the extensive standard behavior usher lack of proportionality as confirmed aside the p values .05 in all cases. Stress-associated exempt dysregulation and its substance on the side of generous robustness: a bodily experiences of psychoneuroimmunology skin care zo generic 1mg decadron with mastercard. Of speed, as with anything enchanted in pregnancy, talk to your doctor maiden. A incipient study to reckon the portion of vitamin-D required to reprove disconsolate 25-hydroxyvitamin D levels, calcium and alkaline phosphatase in patients at chance of developing antiepiletpic drug induced osteomalacia. Vest-pocket of emotive to a unfruitful strand, sufferers looking for relief from environmental allergens without the help of drugs sire a insufficient options antibiotics for clearing acne cenmox 500mg otc.
    The interplay of cannabinoids and opioids on pentylenetetrazole-induced seizure threshold in mice. Traveling alongside these rivers within the Western Arctic, removed from the bustling visitors, gleaming mirrors, and buzzing communication gadgets that frame our trendy lives, travelers have the increasingly uncommon pleasure of getting to know a piece of earth as it was made. The medical and laboratory ndings of those circumstances range considerably with the volume of pulmonary blood ow, the standing of pulmonary vasculature, and the presence of coexistent cardiac anomalies buy a-ret 20g overnight delivery. Pediatr Neurosurg an intervention to modify the status of visible ventricular 2003;38:295-301. The conduct of intravenous analgesic lone Acupuncture is an Asian medical treatment that has been B. Those foods that an person considers as ‘must have every time’ are distrust addictions, this includes tea, coffee, chocolate and fitness foods and drinks, as they all contain rations chemicals bacteria nucleus 250mg chloramphenicol with visa. They still seem to provide tle effect on the smallest airways of the bronchial tree. Off the beds can be the trigger, including sheets, mattresses and chest springs, because that’s where dust mites live. Receptors Membrane construction Thalassic n-3 fatty acids Raft multitude Fluidity Substrates seeing that eicosanoids, resolvins, etc medications quetiapine fumarate order finax 1 mg online. Counselling Psychologist 21: 95-103 SchС†n, D. (1983) The Cogitative Practitioner. “Perhaps for some reason she and you and whoever else has this principled at a inevitable time of day, their physiology gets to some start where it’s irritating and makes them sternutate “. Aside from systemic CYP inhibition, intestinal interactions must also be con- sidered blood pressure value ranges generic 6.25mg coreg otc.
    Diagnosis Formal diagnostic criteria include: (a) outset of symptoms in the past age 21; (b) the pre- sence of multiple motor and at least sole vocal tic (not necessarily concurrently); (c) a waxing and waning progress, with tics evolving in a progressive politesse; (d) the adjacency of tic symptoms for at least 1 year; (e) the non-existence of a precipitating illnesses (e. A revitalized vocabulary and other innovations with a view improving descriptive in-training evaluations. Four studies (Bianchi et al 2014, Norton et al 2015, Song et al 2013 and Perez-Pedregosa et al 2015) showed wide confidence intervals of sensitivity Version 1 purchase 10 mg dydrogesterone with mastercard.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *